Szczegóły

Ośrodek Rehabilitacji Dziennej szansą na wszechstronny rozwój – edycja II


Ośrodek Rehabilitacji Dziennej oferuje zajęcia dla 40 osób z niepełnosprawnościami,
w tym z niepełnosprawnością intelektualną.

Formy wsparcia:

Trening pedagogiczny

Realizacja wsparcia wpłynie na poprawę rozwoju psychoruchowego beneficjentów projektu poprzez usprawnienie percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej i słuchowej, sprawności ruchowej, koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni.
Dzięki zastosowaniu formy wsparcia u beneficjentów nastąpi:

  • podniesienie efektywności uczenia się,
  • usprawnienie zdolności koncentracji uwagi,
  • rozwinięcie i usprawnianie umiejętności w zakresie grafomotoryki,
  • rozwinięcie i usprawnianie umiejętności w zakresie elementarnych pojęć matematycznych,
  • poszerzenie zakresu wiedzy o środowisku społeczno-przyrodniczym i umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w codziennym życiu.

Proponowana forma wsparcia przygotuje beneficjentów projektu do lepszego funkcjonowania w codziennym życiu, wpłynie na rozwój samodzielności i zaradności życiowej.

Aktywność twórcza

Realizacja wsparcia wpłynie na poprawę rozwoju psychoruchowego beneficjentów projektu poprzez rozwinięcie ich aktywności twórczej dzięki wyrażaniu siebie w ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
Dzięki zastosowaniu formy wsparcia u beneficjentów nastąpi:

  • wzrost umiejętności posługiwania się zróżnicowanymi technikami plastycznymi,
  • wzrost umiejętności wyrażania siebie poprzez ekspresję plastyczną, muzyczną i ruchową,
  • wzrost umiejętności wyrażania siebie poprzez ekspresję muzyczną i ruchową,
  • usprawnienie percepcji wzrokowej,
  • usprawnienie percepcji słuchowej,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • poprawa sprawności ruchowej w zakresie motoryki dużej i małej.

Proponowana forma wsparcia zwiększy aktywność własną beneficjentów projektu, rozwinie wiarę we własne możliwości i podniesie ich samoocenę.

Terapia zaburzeń mowy i komunikacji językowej

Realizacja terapii zaburzeń mowy i komunikacji językowej ukierunkowanej na indywidualne potrzeby rozwojowe beneficjentów projektu wpłynie na poprawę ich rozwoju psychoruchowego poprzez wzrost umiejętności w zakresie nadawania i odbioru mowy umożliwiających porozumiewanie się z otoczeniem w różnych sytuacjach codziennych.
Dzięki zastosowaniu formy wsparcia u beneficjentów porozumiewających się werbalnie nastąpi:

  • usprawnienie funkcji oddechowych i fonacyjnych,
  • usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych,
  • poprawa artykulacji głosek,
  • usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, percepcji ruchowej i myślenia),
  • wzbogacenie słownika czynnego i biernego,
  • wzrost umiejętności budowania wypowiedzi.

Dzięki zastosowaniu formy wsparcia u beneficjentów niemówiących, porozumiewających się z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) nastąpi:

  • usprawnienie funkcji oddechowych i fonacyjnych,
  • usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,
  • usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój komunikowania się z wykorzystaniem AAC (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, percepcji wzrokowej, percepcji ruchowej i myślenia),
  • wzbogacenie zasobu słownika biernego,
  • wzrost umiejętności budowania wypowiedzi,
  • wzrost umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem AAC.

Proponowana forma wsparcia będzie również szansą dla beneficjentów projektu na poprawę funkcjonowania społecznego (między innymi) z uwagi na umiejętność lepszego komunikowania się z otoczeniem.

Terapia zaburzeń funkcji poznawczych

Realizacja terapii zaburzeń funkcji poznawczych wpłynie na poprawę rozwoju psychoruchowego beneficjentów projektu poprzez rozwój elementarnych procesów poznawczych - uwagi, percepcji, pamięci oraz wzrost umiejętności społecznych.
Dzięki zastosowaniu formy wsparcia u beneficjentów projektu nastąpi:

  • poprawa koncentracji uwagi,
  • poprawa umiejętności skupienia uwagi, kierowania i utrzymywania jej na określonym bodźcu,
  • poprawa odbioru i przetwarzania bodźców słuchowych, czuciowych, dotykowych, węchowych, smakowych,
  • rozwój pamięci,
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • wzrost umiejętności społecznych.

Proponowana forma wsparcia zapewni beneficjentom projektu stały, indywidualny rozwój, zwiększy ich zakres wiadomości i umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania w codziennym życiu.

Terapia ruchowa

Realizacja terapii ruchowej wpłynie na poprawę rozwoju psychoruchowego beneficjentów projektu poprzez udział w zajęciach ruchowych utrwalających nawyk podejmowania aktywności fizycznej dla zachowania zdrowia, utrzymania sprawności fizycznej, dobrego samopoczucia i prowadzenia aktywnego trybu życia.
Ponadto udział w terapii ruchowej zapewni beneficjentom:

  • podejmowanie aktywności fizycznej ukierunkowanej na przeciwdziałanie otyłości, utrzymanie prawidłowej masy ciała, zmniejszającej ryzyko występowania między innymi nadciśnienia, chorób układu krążenia, nowotworów, cukrzycy typu 2,
  • podejmowanie aktywności ruchowej na świeżym powietrzu,
  • zwiększenie czasu przebywania na świeżym powietrzu,
  • zwiększenie czasu poświęconego na podejmowanie aktywności fizycznej i zminimalizowanie ,,siedzącego" trybu życia.

Proponowana forma wsparcia poprawi samopoczucie i codzienną jakość życia beneficjentów projektu.