Szczegóły

Klub Terapeutyczny szansą na aktywność – edycja IV


Klub Terapeutyczny oferuje osobom z niepełnosprawnością intelektualną po zakończeniu obowiązku szkolnego udział w terapii zajęciowej podzielonej na:

Ergoterapię:

  • ogrodnictwo (prace ogrodnicze i porządkowe na placu przy budynku PSONI, koszenie i przycinanie trawy, zamiatanie ścieżek, pielęgnacja klombów, mini-uprawy – wykonywanie prac typu sianie, sadzenie, pielenie),
  • garncarstwo i ceramikę (wyrabianie naczyń ozdobnych z gliny, zdobienie przedmiotów ceramicznych),
  • stolarstwo (prace w drewnie, wykonywanie drobnych przedmiotów użytkowych z drewna),
  • hafciarstwo (wykonywanie haftów płaskich),
  • tkactwo (tkanie na mini-krośnie, na ramkach, wyplatanie makram),
  • krawiectwo (reperowanie odzieży, szycie rzeczy użytkowych, prace z filcu),
  • kaletnictwo (tworzenie wyrobów ze skóry),
  • praca przy komputerze (przepisywanie tekstów, komputerowe opracowywanie kart okolicznościowych i świątecznych, projektowanie i wykonywanie zaproszeń, wizytówek, praca z wykorzystaniem Internetu)

Socjoterapię:

  • terapię ruchem(ćwiczenia oddechowe, poranne, rytmika i taniec, tańce w kręgu, przygotowanie i estetyczne podanie prostych poczęstunków, imprezy integracyjne),
  • rekreację (silwoterapię – oddziaływanie pięknem przyrody, spacery po parku, spacery po lesie, spacery po mieście, zwiedzanie, oglądanie występów artystycznych organizowanych przez społeczność lokalną, wycieczki organizowane zgodnie z potrzebami i zainteresowaniami beneficjentów projektu),
  • ludoterapię/zabawoterapię (czynności manipulacyjne, gry tematyczne, konstrukcyjne, dydaktyczne).

Arteterapię:

  • rysunek za pomocą zróżnicowanych technik plastycznych,
  • rzeźbę (prace w masach plastycznych, papieroplastyka),
  • grafikę (gipsoryt, linoryt, monotypia, druk),
  • malarstwo (z wykorzystaniemmiędzy innymi farb plakatowych, akwareli, farb olejnych, farb do szkła),
  • filmoterapię (projekcję, nagrywanie filmów),
  • sztuki użytkowe (witraż, fotografia, collage),
  • zdobnictwo i dekoratorstwo (ikebana, dekoracje okolicznościowe, zdobienie przedmiotów użytkowych),
  • muzykoterapię (muzykoterapia aktywna – śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce, improwizacje, muzykoterapia bierna, receptywna – słuchanie muzyki, relaksacja i wizualizacja),
  • biblioterapię (słuchanie tekstów biblioterapeutycznych, praca z książką, głośne czytanie tekstu, ciche czytanie, słuchanie nagranego tekstu, rozmowa o czytanym tekście, rozmowa o bohaterach i ocena ich zachowania, proponowanie innego zakończenia, wykonywanie ilustracji do czytanego tekstu, wcielanie się w rolę głównego bohatera i odgrywanie tej roli).